Generelle betingelser for tjenester og leveranser levert av:
Teknisk Multimedia AS
Org nr: NO918894381MVA
Stokkamyrveien 15, 4313 Sandnes
- 1 Formål og gyldighet
Generelle betingelser gjelder for alle varer og tjenester som ikke er regulert av annen avtale mellom kunden og leverandøren. Når tjenesten eller varen tas i bruk eller fakturaen betales, anses betingelsene som akseptert. Betingelsene gjelder også for avtaler av typen «Tjenesteavtale».
- 2 Definisjoner
- 2.1 Kunden
«Kunden» mottar varer/tjenester som løpende leveranser og/eller har inngått en tjenesteavtale.
- 2.2 Tjenesteavtaler
«Tjenesteavtaler» signeres av partene og inneholder tjenestebeskrivelse og tilhørende SLA. Tjenesteavtaler er underlagt generelle betingelser, med mindre det er angitt motstrid. Ved motstrid har tjenesteavtalen forrang.
- 2.3 Løpende leveranser med tjenestebeskrivelser
«Løpende leveranser med tjenestebeskrivelser» er også underlagt generelle betingelser, med mindre det er angitt motstrid. Ved motstrid har tjenestebeskrivelsen forrang.
- 3 Endring i tjenestebeskrivelse
Leverandøren kan endre tjenestebeskrivelser for å holde tritt med teknologisk utvikling. Hvis endringen medfører vesentlig forringelse av tjenesten, skal leverandøren varsle om dette innen 3 mnd.
- 4 Taushetsplikt og behandling av kundedata
Kundedata lagres i henhold til gjeldende tjenestebeskrivelse og personopplysningsloven. All informasjon som partene blir kjent med i forbindelse med avtalen skal behandles konfidensielt og ikke gjøres tilgjengelig for utenforstående uten skriftlig samtykke fra den annen part. Leverandøren skal følge alminnelig anerkjente standarder for informasjonssikkerhet. Kunden har rett til å kreve at leverandøren bekrefter årlig at taushetsbelagt informasjon behandles i samsvar med loven. Kunden har også rett til å inngå en databehandleravtale hvis kunden har personopplysninger lagret på tjenesten. Leverandøren skal på forsvarlig vis beskytte data som kunden lagrer i tjenester som er omfattet av disse generelle betingelser.
- 5 Systemsikkerhet
For tjenester som vi leverer under en tjenesteavtale eller tjenestebeskrivelse for løpende leveranser, gjelder følgende regler om systemsikkerhet, med mindre annet er angitt i den tilhørende tjenestebeskrivelsen eller SLA.
- 5.1 Gjensidig varslingsplikt ved sikkerhetshendelse
Partene har en plikt til å varsle hverandre raskt hvis de blir oppmerksomme på en trussel eller sikkerhetshendelse som kan påvirke tjenesten.
- 5.2 Leverandørens forpliktelser
Leverandør skal alltid jobbe for å sikre systemene dine i henhold til tjenestens omfang, gjeldende lovgivning, våre sertifiseringer, underleverandørenes anbefalinger og industristandarder.
- 5.3 Kundens Forpliktelser
Kunden aksepterer våre retningslinjer for brukeres tilgang og bruk av systemene, og må følge leverandørens sikkerhetsanbefalinger selv om de kan oppleves som en byrde for kunden og brukerne deres.
- 5.4 Tiltak ved sikkerhetsavvik
- 5.4.1 Opphevelse av SLA og stenging av kundetjenester
Hvis kunden ikke følger våre skriftlige sikkerhetstilrådninger innen rimelig tid, kan leverandøren iverksette tiltak som å oppheve SLA eller stenge tilgangen deres. Dette vil være midlertidige tiltak, og kunden informeres så snart som mulig.
- 5.4.2 Ekstraordinære trusselsituasjoner
Hvis det oppstår alvorlige sikkerhetstrusler mot kunden eller leverandør, kan leverandøren gjøre alle rimelige tiltak, inkludert å stenge hele eller deler av systemene og tilgangene til kunden, uten nærmere varsel. Dette vil være midlertidige tiltak, og kunden informeres så snart som mulig.
- 6 Lisenser
Leverandør har nødvendige lisensrettigheter for programvare for produksjon av tjenestene de leverer. Kunden er ansvarlig for lisensiering av egen programvare for fagapplikasjoner og klientutstyr. Kunden har ikke rett til å kopiere, endre, leie ut, leie eller distribuere programvaren vår til en annen part. Lisensrettighetene til koden som utvikles på oppdrag av kunden som timebasert konsulenttjeneste er regulert i egen tjenesteavtale.
- 7 Merkantile bestemmelser
- 7.1 Vederlag
Leverandøren kan ta betalt med mindre tjenestebeskrivelsen sier noe annet som er imot de generelle betingelsene. Betaling for faste deler skal betales på forskudd når Teknisk Multimedia starter arbeidet. Reise- og oppholdskostnader vil være i tråd med statens satser, og parkerings- og bompenger vil bli inkludert i prisen. Reisekostnader vil ha en minimumspris på kr 89,- per oppdrag, og det vil være en kostnad på kr 650,- per time for reisetid. Hvis kunden er ansvarlig for utgifter, vil prisen dekke kostnadene pluss et administrasjonsgebyr på 10%, med mindre annet er avtalt.
- 7.2 Fakturering av konsulenttjenester
For pågående arbeid vil leverandøren fakturere for faktisk arbeid utført, med en minimumstid på 30 minutter. Overtidssatser vil gjelde etter kl. 16.00 på mandag til torsdag, etter kl. 16.00 på fredag, og hele dagen på lørdag, søndag og helligdager. Gebyret for å kalle ut en konsulent utenom normal arbeidstid vil være kr 2500,- pluss minimum 2 timer og et overtidstillegg på 100%.
- 7.3 Prisendring
Teknisk Multimedia kan endre prisene på avtalen med 1 måneds skriftlig varsel to ganger per år i henhold til konsumprisindeksen for varer og tjenester. Prisene kan også endres med 1 måneds skriftlig varsel på grunn av endringer i kostnader for arbeid og deler, inkludert dokumenterte prisendringer fra underleverandører. Prisene kan også økes fortløpende når garantiperioden utløper. Hvis valutakursene påvirker Teknisk Multimedias kostnader, kan prisene justeres uten ytterligere varsel. Valutakursen på den dagen Teknisk Multimedia bokfører fakturaen fra underleverandøren vil bli brukt, med mindre annet er skriftlig avtalt.
- 7.4 Offentlige avgifter
Prisene som er oppgitt er uten skatter og offentlige avgifter.
- 7.5 Fakturering og morarenter
Tjenester faktureres i henhold til gjeldende priser som publisert på leverandørens nettsider og nærmere regler i tjenesteavtale eller tjenestebeskrivelse. Forbruksbaserte tjenester faktureres ved forbruk med 14 dagers kredittid. Ved forsinket betaling betales forsinkelsesrenter i samsvar med den til enhver tid gjeldende prosentsats etter lov om renter ved forsinket betaling.
Fakturaen vil vise tjeneste, antall arbeidstimer og timesats. Ved månedlig fakturering av tjenester påløper fakturagebyr kr 95,- pr faktura.
- 7.5.1 Mislighold av betaling
Med mislighold menes mer enn 3 purringer på forfalte fordringer.
Hvis kunden misligholder betaling av fordringer fra oss, opphører vårt ansvar i henhold til generelle betingelser, tjenesteavtale og tilhørende tjenestebeskrivelser med øyeblikkelig virkning inntil misligholdet er brakt til opphør. Ved slik mislighold kan vi stenge tjenestene med umiddelbar virkning. Eventuell reetablering av tjenester vil det påløpe et gebyr på 5 000,-. Kunden kan ikke holde tilbake betaling grunngitt med reklamasjon. Tvister skal behandles i overensstemmelse med reglene i avsnitt «Tvister» senere i dette dokument. Kundens ansvar i forhold til avtalen løper uavhengig av om vi har redusert vårt tjenestenivå som følge av misligholdet.
- 7.6 Force Majeure mv.
Dersom avtalens gjennomføring helt eller delvis hindres, eller i vesentlig grad vanskeliggjøres av forhold som ligger utenfor partenes kontroll, suspenderes partenes plikter i den utstrekning forholdet er relevant, og for så lang tid som forholdet varer. Slike forhold inkluderer, men er ikke begrenset til, streik, lockout og ethvert forhold som etter norsk rett vil bli bedømt som force majeure. Kunden kan si opp tjenesteavtale eller løpende leveranse med en måneds varsel dersom force majeure tilfellet gjør det særlig byrdefullt for deg å opprettholde avtalen.
- 7.7 Reklamasjon, mislighold m.v.
- 7.7.1 Reklamasjon:
Hvis kunden mener at avtalen ikke er overholdt, må han gi beskjed skriftlig så snart som mulig og senest innen 30 dager etter at problemet var klar over.
- 7.7.2 Utbedring og prisavslag:
Dersom kunden i avtaleperioden skriftlig reklamerer i samsvar med forrige punkt og det faktisk foreligger et saklig mislighold, må leverandøren rette opp i problemet eller gi et prisavslag, hvis de ikke kan fikse det etter gjentatte forsøk.
- 7.7.3 Heving:
Hvis en part ikke overholder avtalen, kan den andre parten si opp avtalen med 14 dagers varsel. Hvis problemet er løst innen 14 dager, kan ikke avtalen sies opp. En part kan også si opp avtalen hvis den andre parten slutter å betale, innleder gjeldsforhandlinger eller går konkurs.
- 7.7.4 Erstatning:
Hvis en part ikke overholder avtalen, kan den andre parten kreve erstatning for økonomisk tap, men indirekte tap og tap av data dekkes ikke. Erstatningskravet kan ikke overstige det laveste beløpet av enten vederlaget for de siste 3 månedene eller kr 100 000. Ansvarsbegrensningene gjelder ikke hvis den ansvarlige parten har opptrådt grovt uaktsomt eller med forsett.
- 7.7.5 Varighet og opphør:
Tjenesten varer i tre år fra startdatoen. Avtalen fornyes automatisk hvert år hvis ikke kunden sier opp avtalen minst tre måneder før fornyelsesdatoen. Kunden kan si opp avtalen utenfor bindingstiden med en oppsigelsestid på tre måneder.
- 7.8 Bestemmelser ved opphør:
Leverandøren må overføre kundens data og lisenser til en tredjepart utpekt av kunden, og kunden må betale for eventuelt arbeid som er påkrevd. Kunden har rett til refusjon av ubrukte tjenester hvis avtalen sies opp av leverandøren eller grunnet andre avtalemessige forhold hos leverandøren. Kunden har ikke rett til refusjon av ubrukte tjenester hvis avtalen sies opp av kunden.
- 7.9 Tvister:
Hvis det oppstår uenighet om avtalen, skal partene prøve å løse saken gjennom forhandlinger innen to måneder. Hvis forhandlingene ikke fører fram, kan hver av partene kreve at saken avgjøres i retten.
- 8 Tap av data
Leverandøren er ansvarlig for tap av data bare i tilfelle grov uaktsomhet eller forsett. Kunden kan tegne en egen «Driftstapsforsikring mot EDB skader» hos sitt forsikringsselskap for å få ytterligere forsikring mot tap av data.
- 9 Markedsføring
Leverandøren kan bruke kunderelasjonen i en referansepresentasjon på sine websider, digitale presentasjonsmateriale, trykksaker og andre passende kanaler. Kunden må skriftlig gi beskjed hvis de ikke ønsker slik bruk, eller hvis alt innhold og materiale må godkjennes før det tas i bruk. Leverandøren kan også kortfattet presentere kontraktsinngåelse, -fornyelse og kunderelasjon i nyhetsøyemed på sine websider, i sine kanaler på sosiale media og andre egnede steder.
- 10 Vedlikehold
Leverandøren vil utføre regelmessig preventivt vedlikehold på sine tjenester og sende varsel til kunden 14 dager før eventuelt vedlikehold.